fbpx

Początkowo chciałem zatytułować ten wpis “Breaking News“. Mogłoby to jednak sugerować, że coś w module aktualności SharePoint Online się popsuło ???? Na szczęście nie jest tak źle. To jedna z tych funkcji, bez których ciężko sobie wyobrazić sprawnie działający intranet. Z zasady prosta, skrywa kilka ciekawych opcji, których możesz nie znać. Dodatkowo moduł zmienia się dynamicznie (jak na standardy SharePoint) i już wkrótce pojawi się kilka ciekawych nowości. Myślę, że kilka rzeczy może Cię zaskoczyć.

Przeszłość

W poprzednich wersjach SharePoint, z aktualnościami był zawsze spory problem. Prosta lista ogłoszeń, nie spełniała choćby średnio zaawansowanych wymagań. Z kolei mechanizm stron publikacji wymagał zawiłej zabawy z układami stron, typami zawartości i mechanizmami prezentacji danych. W większości przypadków kończyło się na różnych hybrydach i niestandardowych webpartach, gdy chciało się uruchomić taką aplikację. Reasumując: nie było różowo.

Teraźniejszość

SharePoint Online (oraz 2019) wraz z witrynami modern przyniósł nowy moduł aktualności. Mimo że relatywnie prosty, to na pewno bardzo potrzebny i oczekiwany. Tutaj ograniczę się do krótkiego podsumowania podstawowych rzeczy:

  • Aktualność to nic innego jak strona modern. SharePoint odróżnia je od pozostałych zapisując w ukrytej kolumnie (Promoted State) wartość 2.
  • Gotowy webpart aktualności posiada szereg dodatkowych funkcji. Możesz zmieniać widoki, sortować, filtrować wpisy, a nawet pokazywać je z innych witryn.
  • Aktualności są agregowane przez mechanizm Hub Sites, tzn. możesz w prosty sposób prezentować aktualności z podległych witryn.
  • Właśnie pojawiły się szablony aktualności. Ich tworzenie stało się dzięki temu jeszcze szybsze i wygodniejsze.
  • W prosty sposób możesz wysłać aktualność mailem, a nawet stworzyć newsletter.
  • Aktualności znajdziesz na stronie domowej SharePoint i w aplikacji mobilnej. To bardzo ułatwia proces docierania z wiadomościami do właściwych użytkowników.
  • Flow udostępnia gotowca obsługującego proces weryfikacji i publikacji stron. Warto z niego skorzystać!

 

Przyszłość

Już wkrótce pojawi się także kilka nowości. Z tych zapowiedzianych są to:

  • Powiadomienia o komentarzach wysyłane automatycznie do autora aktualności.
  • Targeting. Możliwość wskazania grupy odbiorców, której będzie prezentowana dana aktualność.
  • Witryny autoratywne. Administrator SharePoint będzie mógł wskazać konkretną witrynę, z której aktualności będą traktowane jako priorytetowe.

Brzmi naprawdę ciekawie.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że znasz już wszystkie możliwości aktualności. Jestem ogromnym zwolennikiem wykorzystywania pełnego potencjału, który drzemie w narzędziach, z których korzystamy. Ten w przypadku aktualności jest duży. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamiast prostych wiadomości wykorzystać je do dystrybucji innych kluczowych informacji w Organizacji. Procedury, dokumentacja, baza wiedzy…na pewno wymyślisz coś ciekawego.