fbpx

Szef mądrze prowadzonej firmy musi podejmować przemyślane i skuteczne decyzje. W tej sytuacji na pewno przyda się intuicja, ale kierunek rozwoju przedsiębiorstwa powinien być głównie wynikiem precyzyjnej analizy danych o działalności firmy.

Popularny i wyjątkowo nieprawdziwy pogląd mówi o  tym, że zbieranie i analiza danych jest sensowna tylko w przypadku dużych przedsiębiorstw i globalnych korporacji. W rzeczywistości zbieraniem i analizą danych muszą się zajmować również małe i średnie firmy, żeby w ten sposób rozwijać się i budować przewagę konkurencyjną. Nieuzasadnione są także obawy o duże koszty (finansowe i osobowe) takiej działalności, w mniejszych przedsiębiorstwach zbieraniem i analizą danych z powodzeniem może się zajmować tylko jeden pracownik. Co ważne, spora część danych trafi do przedsiębiorstwa automatycznie, na przykład przy okazji procesu sprzedaży produktów w internecie.

Czym są dane w firmie?

Gdzie więc i jak zdobyć kluczowe dane do analizy działalności firmy? Możliwości jest bardzo wiele, tym bardziej że w wielu przedsiębiorstwach kluczowe informacje mogą nie być poddawane analizie i często nie są one kojarzone z informacjami z innych źródeł.

W przykładowej firmie z branży e-commerce ogromnie istotne będą więc wewnętrzne dane z systemów firmy, tworzonych w ramach pracy arkusze danych i dane z CRM. Wartościowym źródłem danych będą takźe źródła zewnętrzne takie jak Google Analitycs czy Facebook Insight. Jeśli cele analizy danych mają charakter marketingowy, to niezbędne będzie pozyskanie informacji z programów lojalnościowych lub zakupów posiadaczy Karty Stałego Klienta. W przypadku trendów zakupowych ogromnie istotne będą także dane zewnętrzne (ogólnopolskie trendy, zachowania klientów u konkurencji itd.), które po precyzyjnej analizie mogą nawet przewidzieć przyszły popyt na konkretne produkty.

Oto przykładowe dane, które firmy powinny zbierać w ramach codziennych działań:

  • konwersacje na temat produktów/usług firmy w mediach społecznościowych i ich związek z trendami zakupowymi;
  • analiza reklamacji/zapytań/rezygnacji klientów;
  • dane z systemów CRM, sprzedażowych, sieci sprzedaży;
  • dane z księgowości na temat przychodów i kosztów, oraz ich rodzajów.

Problemy, przed jakimi staje analityk w firmie

Wybór konkretnych danych do zbierania i ich późniejszej analizy musi poprzedzić konkretne i jednoznaczne ustalenie celu badań. Istotne jest także to, żeby wspomniany cel był możliwie realny, wąski i nie wymagał czasochłonnego i drogiego procesu zbierania danych. W przypadku małych firm realnym celem analizy danych będzie więc próba znalezienia sposobu zwiększenia sprzedaży konkretnych produktów wybranej grupie odbiorców. Ustalenie celu badań polegającym na szybkim zwiększeniu całej sprzedaży przedsiębiorstwa będzie natomiast zbyt ambitnym celem badań. Inne problemy, z którymi musi się zmierzyć analityk to wybór najbardziej istotnych danych do analizy i zadbanie o to, żeby pozyskane informacje były wiarygodne. Istotnym wyzwaniem dla analityka będzie  też przedstawienie zebranych danych w formie estetycznego, przejrzystego wykresu. Statyczna tabelka Excela nie wystarczy, do skutecznej analizy niezbędne będą interaktywne wykresy, gdzie kliknięcie na wybrany element dostarczy odbiorcy szczegółowych danych na jego temat.

Przykład – oceanarium

Świetnym przykładem wyjątkowo pomysłowego wykorzystania analizy danych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa może być rozwiązanie zastosowane przez zoo i akwarium Point Defiance w amerykańskiej miejscowości Tahoma (Stan Waszyngton). Frekwencja tego obiektu jest  uzależniona od pogody, zoo używa więc zbieranych przez lata zapisów frekwencji i lokalnych danych pogodowych, aby możliwie dokładnie prognozować liczbę odwiedzających. Skuteczna prognoza oznacza dla obiektu wyraźne oszczędności związane z ustalaniem niemal idealnego grafiku personelu i pozwala na stosowanie dobrze dopasowanych promocji.

Na trzy sposoby

Dlaczego więc warto analizować dane  w swojej firmie? 

  1. Dotarcie do istotnych informacji

Starannie przygotowane, precyzyjne i interaktywne wykresy danych przedsiębiorstwa pozwolą na dotracie do kluczowych informacji – wyprzedzenie trendów rynkowych i oczekiwań klientów, wskazanie silnych stron przedsiębiorstwa i rezygnację z niedochodowych rozwiązań.

  1. Przewaga konkurencyjna

Badania nie kłamią – firma, która jest zarządzana wyłącznie przez wyczucie szefa i taka, która bardzo wolno reaguje na zmiany, może utrzymać się  na rynku, ale na pewno nie wyprzedzi konkurencji.

  1. Spojrzenie z boku

Sukces to praca zespołowa, właśnie dlatego każdy pracownik firmy powinien mieć dostęp do kluczowych i istotnych danych. Wybrane analizy warto udostępnić także na zewnątrz – bo spojrzenie z boku może rozwiązać problemy, które trudno zauważyć będąc w środku procesu.

Prosto, skutecznie i niedrogo, czyli Power BI

Nowym i wyjątkowo skutecznym rozwiązaniem dla analizy danych w firmie jest Power BI, czyli darmowa usługa Microsoftu. Ten program stanowi uzupełnienie i rozszerzenie popularnego Excela i umożliwia tworzenie atrakcyjnych i estetycznych wizualizacji danych, projektowanie dashboardów i interaktywnych raportów.

Usługa składa się z dwóch części:

Power BI Desktop – bezpłatna aplikacja (komputery z systemem Windows) umożliwiająca  połączenie z danymi, budowę raportu i zapis do pliku oraz publikację raportu w usłudze Power BI Online.

Power BI Online, czyli  serwer raportowy dostępny przez (przeglądarkę i aplikacja na smartrfony) z funkcjonalnością Power BI Desktop (ale bez możliwości zapisu pliku na komputer) i rozwiązaniami pozwalającymi na  udostępnianie raportów, dzielenia się nimi, komentowania, ustawiania procesów odświeżania danych i innych.
Ogromną zaletą Power BI jest możliwość tworzenia wizualnych i interaktywnych raportów, których forma sprzyja szybkiemu wyciąganiu wniosków.

Chociaż usługa ma wyjątkowo szerokie możliwości wyboru standardowych i dodatkowych wykresów, to poznanie jej możlliwości jest dosyć proste. Wielu użytkowników już po dwóch dniach nauki potrafi zaprezentować dane w formie skomplikowanych wykresów. 

Power BI współpracuje z najpopularniejszymi programami pakietu Office: Excelem i PowerPointem oraz świetnie integruje się z innymi środowiskami Microsoft (np. SharePoint) i bardzo szybko się rozwija – Microsoft wprowadza co miesiąc nowe aktualizacje.

Jeśli interesuje Cię ten temat to zachęcam do obejrzenia nagrania z naszego webinara w całości poświęconego Power BI. 

PS. Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z Power BI to koniecznie sprawdź nasz kurs Power BI Jitsu:  https://kursy.akademiaaplikacji.pl/product/microsoft-power-bi-jitsu/

Kończąc zostawiam Ci dwa linki, które mogą Ci się przydać: